Jungle & sweet Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Elise en Ellis Bor - WaarBenJij.nu Jungle & sweet Sucre - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Elise en Ellis Bor - WaarBenJij.nu

Jungle & sweet Sucre

Door: E&E

Blijf op de hoogte en volg Elise en Ellis

16 November 2014 | Bolivia, Sucre

Hola amigos!
Dank voor alle leuke reacties! Jullie zullen wel denken, nu alweer een verhaal?! Ja, weer een verhaal, we hebben te veel te vertellen.
Na de super gave, gevaarlijke ruta de la muerta hebben we in ons beste Spaans een ticket naar rurrenabaque geboekt, wat in 1 keer is gelukt. Si si, jullie kunnen nu niet meer zeggen dat we niks aan onze Spaanse lessen hebben gehad.
We zijn we met een klein gammel vliegtuigje de jungle in gegaan. Tijdens het inchecken vertelde de 'grondstewardess' ons met een grote Boliviaanse glimlach dat onze bagage wel eens een dag later zou kunnen aankomen, omdat de weersomstandigheden dusdanig slecht waren dat het vliegtuigje met onze bagage erin niet zou kunnen landen! Ehm, waarom niet? De lucht is strakblauw! Maar top, lekker geruststellend... En of we dat oké vonden; Nou, ja... Er is geen andere optie, behalve neerstorten, dus vooruit dan maar..
En dan; Shit, hadden we nou toch maar een extra onderbroekje en wat deet meegenomen in onze handbagage. Maar goed, we zijn backpackers dus we draaien hem wel een keer om en muggenbulten zijn stoer.
Dus...
30 minuten turbulentie, kotsneigingen en luchtzakkingen verder zijn we aangekomen in Rurrenabaque. (Wie dacht dat de death road spannend was, moet eens van 4 km hoogte binnen 30 min naar zeeniveau vliegen met dit geruststellende bericht.) Daar waar het 37 graden en de lucht nog steeds strak blauw was (waarom die bangmakerij?) zijn we, MET bagage, naar ons hostel gegaan. Die bleek onze boeking niet door te hebben gekregen en weer werd ons Spaans op de proef gesteld. Geloof het of niet, in het Spaans hebben we een ander hostel geregeld. Yes!!
Hierna een hapje gaan eten met 3 gekke Canadezen en vele kannen (!)(Één van die Canadezen bleef maar halen) anaconda's in the river en mojito's later zijn we weer terug naar het hostel gegaan, waar we nog even in de hangmat hebben gechilld. Was een erg gezellige avond!

En dan de volgende dag, na een hete nacht, de jungle in. We werden opgehaald met een jeep. We zaten in een clubje met 2 Fransen, een Zwitserse, 2 Koreanen en een goed gebekte Australiër. Deze laatstgenoemde jongen leende al 9 maanden zijn hele backpackers bestaan bij elkaar en moest nog een half jaar.. Interessante groep dus.
Na een hobbelige rit van bijna 4 uur arriveerden we in de jungle. De kanobootjes stonden al voor ons klaar in de rivier en na 2 uur varen kwamen we aan in onze lodge. Onderweg even het modderige amazone water ingedoken om tussen de roze dolfijnen, krokodillen en piranha's te zwemmen, best wel spannend! Na deze ervaring wilde de hele groep s avonds even een verfrissende douche nemen. Er bleek alleen geen elektriciteit te zijn en het was pikdonker dus het was erg behelpen om elkaar met de zaklampjes van onze telefoons te beschijnen en elkaar te voorzien van een klein beetje licht in de duisternis. 10 minuten later ging het licht aan.......
De volgende dag zijn we opzoek gegaan naar anaconda's. In de felle zon, 40 graden (Echt, we hebben nog nooit zoveel gezweet, of we doen iets verkeerd tijdens het sporten..) en met lekkende kaplaarzen hebben we door de modder gebanjerd opzoek naar deze giftige slangen, maar niet voor niets, we hebben er een gevonden en mogen vastgehouden.
Later zijn we gaan piranha vissen, wat erg leuk was. Alle piranha's die we gevangen hadden, werden meteen door onze gids van ingewanden ontdaan zodat we ze 's avonds op konden eten! Best wel luguber, maar het resultaat mocht er wezen. 'S avonds nog even met de Fransen onder de donderende, flitsende hemel naar zelfverzonnen gitaarmuziek geluisterd. Een bijzondere ervaring.
Terug in rurrenabaque hebben we meteen een vlucht naar la paz geboekt. Vanuit daar gingen we dezelfde avond nog met de nachtbus, ritje van bijna 13 uur en zowaar als enigste toeristen, naar Sucre. Tijdens de rit, na 7 uur, mochten we eindelijk een keer naar de toilet. Een lief klein Boliviaans jongetje van een jaar of 7 stond om 3 uur 's nachts de toiletten te bewaken. Toen we door zijn poortje heen waren en de toilet bekeken zag de pot zwart/bruin, vol met aankoekte derrie (sorry voor de details, maar dit is de andere kant van het romantische backpackersleven wat dus blijkbaar niet alleen maar over rozen gaat.)

Sucre dus, is zoals de naam al doet vermoeden een heel zoet stadje.
La cuidad blanca, de witte stad, waar je je zonnebril nodig hebt om de hagelwitte gebouwen te bekijken, heeft een heerlijk klimaat door de relatief lage ligging.
Eerste dag daar zijn we naar de lokale markt gegaan. Voor deze markt moet je een hele sterke maag hebben; koeientongen, -hersenen, afgehakte koeienkoppen, -longen, en koeienstaarten. Hmm... Wat zullen we vanavond gaan eten.. 'S avonds kwamen we wat gasten tegen met wie we de death road gefietst hadden, dus we zijn met hun een hapje gaan eten en een drankje gaan doen, gezellig. Zij vertelde ons dat 3 dagen na onze death road tocht een gids is overleden doordat hij zich per ongeluk, tijdens het foto's maken, verstapte. Bizar..
Ook hebben we in sucre paardgereden door de bergen. Voor onervaren paardrijdsters zoals wij best wel even spannend maar het was zo gaaf!! We waanden onszelf als echte cowgirls in het met cactus omgeven landschap. Super!
Planning: mijnen van potosi en de zoutvlakten van uyuni.

Besos E&E

• 16 November 2014 - 14:50

Melanie:

Wat een leuk verhaal weer!! Word er jaloers van!! ;)
    En Elise, was het een leuke Australiër?? ;)
    Geniet verder en be safe!!
    Dikke kus

• 16 November 2014 - 15:01

Simone De Wee :

Super leuk meiden!

• 16 November 2014 - 15:10

Wiske:

Oooh dames!! Wat een verhalen weer.... het lijkt wel een spannend boek wat ik hier lees! kan al niet wachten op het volgende verhaal... Wat genieten! echt had er bij willen zijn!.... hier missen jullie niets.....saai vies nat Hollands weertje....bleh... Have fun en idd be safe girls dikke smakkerd van moi

• 16 November 2014 - 15:14

Robbert Obdam:

Haha, mooie verhalen! :D enjoy! X

• 16 November 2014 - 15:42

Claudia:

lekker genieten meiden! Pas goed op elkaar. X

• 16 November 2014 - 15:52

Sabine:

Wat een geweldig verhaal weer om te lezen! En wat maken jullie veel mee! Roze dolfijnen, anaconda's, paardrijden... Ik weet niet wat ik Lees :) Top! Geniet meiden! Kan niet wachten op het volgende verhaal. Liefs

• 16 November 2014 - 16:17

HaRm:

Jesus E&E wat een prachtig avontuurlijk verhaal. Goed geschreven trouwens. Fa zo door.
    Xxx

• 16 November 2014 - 16:34

Marion:

bedankt voor het mooie, zo leuk geschreven en spannende verslag! geweldig wat julle meemaken en ondernemen.
    geniet ervan! xx

• 16 November 2014 - 16:56

Monique:

Wat een geweldig verhaal en wat een avontuur beleven jullie toch!! Genieten zeg! xxx

• 16 November 2014 - 17:13

Eline :

Wauw Ellis! Jij te paard?! Je mams en ik jaloers.. Genieten meiden en uitkijken;)

• 16 November 2014 - 17:39

Jennifer Zijlstra:

Ohhhhh wat hebben jullie het geweldig en wat een stoere wijven!!! Geniet!!!

• 16 November 2014 - 19:07

Martine:

Geweldig om jullie avonturen te lezen!! en foto's te zien! Zoveel al gedaan en nog niet eens op de helft !!

• 16 November 2014 - 19:08

Paulien:

Wouw.... als ik het lees ben ik helemaal aan het visualiseren. Wil geen Anaconda meer zien hoor;-).
    Leuk hoor die verhalen.

Xxx

• 16 November 2014 - 19:39

Jacqueline:

Hola chicas ;)

Muy bonito!
    Leuk geschreven hoor! Al zoveel gedaan en jullie hebben nog zoooo een lange tijd voor de boeg!
    Geniet er maar fijn van en jullie weten; voorzichtig he?
    Que te diviertas! xxxx

• 16 November 2014 - 22:45

Geurt :

Spannende verhalen hoor. Echte stoere meiden. Trots op jullie maar ben voorzichtig .

Kus van paps (en mam

• 17 November 2014 - 23:49

Ralinka:

Super verhaal weer. Het klinkt echt heel gaaf! Ondanks de smerigheden